Met een inventarisatie is gekeken naar hoe processen verbeterd of geautomatiseerd konden worden. Daar is uit naar voren gekomen dat de grootste tijdsbesparing te halen viel op het gebied van back-orders. Het afhandelen van bestellingen die niet op voorraad waren, kostte de klantenservice veel werk.
MamaLoes is door Peacock geattendeerd op de mogelijkheden van RPA en zag hier de voordelen van in. Nadat de te automatiseren processen waren bepaald, is MamaLoes op zoek gegaan naar de best passende partij om de robot te realiseren. MamaLoes koos voor Peacock. Andere bedrijven hadden niet hun focus op RPA. Bovendien sprak de ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit van Peacock aan.
En van die keuze heeft MamaLoes geen spijt gehad! Het project moest even vorm krijgen, maar eenmaal op gang ging de ontwikkeling van de robot soepel . Niet voor niets omschrijft Marco Peacock als een hele betrokken partij, die snel reageert en op alle vlakken meedenkt en met verbeteringen komt.
Momo, dat is de naam die de medewerkers van MamaLoes aan de softwarerobot hebben gegeven, handelt alle back-orders van MamaLoes af.
Daarbij voert Momo verschillende taken uit:
- Hij gaat aan de slag met orders waarvan 1 of meerdere producten niet direct op voorraad zijn.
- Aan de hand van de hoogte van het orderbedrag, bepaalt Momo of de gehele order nog even wacht op de verzending, of dat een deel van de order alvast naar de klant toegezonden wordt.
- Vervolgens controleert Momo de levertijd van de artikelen die niet direct op voorraad zijn.
- Zijn levertijden gewijzigd, dan past Momo de levertijd aan in de back-end. Daardoor ontvangt de klant automatisch een bericht over de gewijzigde levertijd.
- Momo controleert daarnaast aan het begin en einde van de maand, op basis van aan trigger van MamaLoes, of de doorgegeven levertijden nog kloppen. Zijn daarin wijzigingen, dan zorgt Momo ervoor dat die aangepast worden in het webshopsysteem.
Momo de robot draait sinds zijn vuurdoop rond black-Friday goed mee. Momo bespaart de afdeling klantenservice en sales enorm veel tijd. Zou iemand het werk van Momo weer handmatig uit moeten voeren, dan is die persoon daar naar schatting zeker 3 volle werkdagen per week mee zoet.
Momo levert MamaLoes veel voordelen. Tijdsbesparing is er daar een van. En dat Momo zijn werk constant doet, is er ook een van. Maar voordat Momo het levenslicht zag, waren er intern wel wat bedenkingen. Collega’s van vlees en bloed kozen er nog wel eens voor om onder het vastgelegde orderbedrag toch alvast producten vooruit te sturen. En Momo is nog niet intelligent genoeg om te weten dat een autostoeltje en adapterset bij elkaar horen. Dus dat 1 van de 2 vooruit sturen weinig meerwaarde heeft voor de klant.
Maar uiteindelijk is iedereen binnen MamaLoes heel blij met Momo én Peacock. De eerste stappen zijn dan ook al gezet om het volgende proces te automatiseren.